Szok wywołany znalezieniem się w zimnej wodzie. Poznaj ryzyko. Dowiedz się jak sobie pomóc.

Europejskie morza i rzeki są na tyle zimne, że w ciągu kilku sekund po znalezieniu się w zimnej wodzie możesz być naprawdę bezradny. Traktuj wodę z szacunkiem, nie każdego można uratować.

Woda poniżej 15* C jest uznawana za zimną. Średnia temperatura mórz i rzek w Europie wynosi zaledwie 10,1* C. Rzeki, takie jak Wisła, są jeszcze zimniejsze -7,5* C.

Jakie jest ryzyko?

Znalezienie się w wodzie 15* C i poniżej tej temperatury może poważnie wpłynąć na nasze oddychanie i zdolność ruchu. Szok wywołany wejściem lub nagłym wpadnięciem do zimnej wody może być przyczyną utonięcia.

Co się dzieje?

Szok wywołany zimną wodą powoduje zamknięcie naczyń krwionośnych w skórze, co zwiększa opór przepływu krwi. Rośnie również tętno. W rezultacie serce musi pracować ciężej, a ciśnienie krwi rośnie. Szok od zimnej wody może spowodować zawał serca, nawet u stosunkowo młodych i zdrowych osób.

Nagłe ochłodzenie skóry zimną wodą powoduje również mimowolne westchnienie. Częstość oddechów może zmieniać się w sposób niekontrolowany, czasami zwiększając się nawet dziesięciokrotnie. Wszystkie te reakcje przyczyniają się do odczucia paniki, co zwiększa ryzyko wdychania wody bezpośrednio do płuc.

To wszystko może się zdarzyć bardzo szybko: wystarczy, że pół litra wody morskiej dostanie się do płuc, aby w pełni dorosły mężczyzna zaczął tonąć. Możesz umrzeć, jeśli nie otrzymasz natychmiastowej pomocy medycznej.

Jak możesz zminimalizować ryzyko?

  • Jeśli niespodziewanie znajdziesz się w zimnej wodzie:
  • Poczekaj chwilę. Początkowe efekty zimnej wody mijają w mniej niż minutę, więc nie próbuj od razu pływać.
  • Zrelaksuj się i unoś się na plecach, aby złapać oddech. Spróbuj zdobyć coś, co pomoże ci się unosić.
  • Zachowaj spokój, a następnie wezwij pomoc lub płyń dla bezpieczeństwa, jeśli możesz.

Jeśli planujesz cieszyć się wodą:

  • Sprawdź warunki – w tym temperaturę wody – przed wyruszeniem na wybrzeże. Odwiedź witrynę z pogodą, aby zapoznać się z pełnymi raportami dotyczącymi warunków pogodowych.
  • Noś piankę o odpowiedniej grubości do temperatury i czasu, który planujesz spędzić w wodzie oraz rodzaju aktywności, którą wykonujesz w wodzie.
  • Używaj kamizeli ratunkowej lub miej ze sobą urządzenie do unoszenia się na wodzie. To znacznie zwiększa Twoje szanse na przetrwanie początkowego szoku.