Pływanie na wodach otwartych

Niezależnie od tego, czy zamieniasz basen na otwartą wodę, czy po prostu cieszysz się szybką kąpielą, oto jak możesz zachować bezpieczeństwo i jak najlepiej wykorzystać czas spędzony w wodzie.

Zanim pójdziesz pływać

  • Pływanie w zimnej, otwartej wodzie może być ekscytujące, ale nie jest pozbawione ryzyka. Jeśli więc po raz pierwszy pływasz w otwartej wodzie lub zanurzasz się w zimnej wodzie, przed wyjazdem porozmawiaj z lekarzem w celu omówienia ryzyka związanego z zanurzeniem w zimnej wodzie.
  • Zawsze umawiaj się ze znajomym lub pływaj z asystą ratowników. Pływanie na otwartej wodzie jest o wiele przyjemniejsze z kimś innym  oraz bezpieczniejsze –  możecie o siebie zadbać.
  • Poinformuj kogoś odpowiedzialnego na lądzie, dokąd idziesz i kiedy wrócisz. Będzie mógł wezwać pomoc, jeśli spóźnisz się z powrotem.
  • Wybierz swoje miejsce na pływanie.
  • Będąc na wybrzeżu, najlepiej wybrać plażę strzeżoną i pływać w granicach strzeżonego kąpieliska.

Jeśli w wybranym miejscu nie ma zabezpieczenia ratowniczego, upewnij się, że wiesz:

  • Gdzie można bezpiecznie wejść i wyjść z wody?
  • Sprawdź swoją lokalizację – czy są jakieś zagrożenia, o których musisz wiedzieć?
  • Jak działają przypływy i prądy – sprawdź czasy pływów przed wejściem do wody.
  • Dowiedz się jak rozpoznać prądy wsteczne i co zrobić, jeśli złapie Cię prąd wsteczny.

Miej odpowiedni sprzęt:

  • Załóż piankę. Pomoże ci utrzymać ciepło i może zwiększyć twoją pływalność, dzięki czemu możesz dłużej pozostać w wodzie.
  • Bądź widoczny dla innych użytkowników wód. Noś kolorowy czepek pływacki i zabierz ze sobą Bojkę SP do holowania podczas pływania lub zanurzania. Pomoże Ci ona być widocznym w wodzie, i w razie trudności utrzymać się na wodzie.
  • Zawsze miej przy sobie środki wezwania pomocy, takie jak telefon komórkowy w wodoszczelnym etui i gwizdek, aby przyciągnąć uwagę.
  • Upewnij się, że po kąpieli masz dużo ciepłych ubrań i ciepły napój. Ważne jest, aby się rozgrzać ostrożnie.
  • Sprawdź pogodę zanim wypłyniesz.
  • Zawsze przed wyruszeniem sprawdź prognozę pogody i warunki na wodzie. Jeśli planujesz wyjść na dłuższe pływanie, sprawdź przed wyjściem na wodę ostatnią aktualizację pogody. I bądź przygotowany na zmianę planów lub anulowanie pływania, jeśli prognoza nie jest bezpieczna. W razie wątpliwości nie wychodź.

Aklimatyzacja

  • Zanim wejdziesz do wody, oceń warunki. Jeśli woda jest zbyt wzburzona do pływania, nie wchodź. Poznaj swoje ograniczenia – w zależności od warunków może być konieczne podpłynięcie mniej lub bliżej brzegu lub brzegu. Ważna jest również temperatura powietrza i wody – im niższa temperatura wody i powietrza, tym szybciej się ochłodzisz. Im jest zimniej, tym mniej czasu należy spędzać w wodzie.
  • Kiedy idziesz pływać na otwartej wodzie, bardzo ważne jest, aby powoli wchodzić do wody i dać organizmowi czas na przyzwyczajenie się do zimna. Nigdy nie skacz ani nie nurkuj bezpośrednio, ponieważ może to spowodować szok zimnej wody.
  • Aby ułatwić sobie aklimatyzację, spryskaj szyję i twarz zimną wodą. Staraj się nie wstrzymywać oddechu przez dłuższy czas, kiedy po raz pierwszy wejdziesz do wody.
  • Gdy już znajdziesz się w wodzie, pamiętaj, że zanurzenie w zimnej wodzie może poważnie wpłynąć na Twoją zdolność pływania. Pozostań w głębi i płyń równolegle do brzegu. Wiatr może zepchnąć Cię z kursu podczas pływania na otwartym akwenie, miej oko na swój punkt wyjścia i upewnij się, że możesz do niego wrócić.
  • W razie trudności unoś się na wodzie, dryfuj by utrzymać się przy życiu.
  • Wejście do wody o temperaturze poniżej 15°C może poważnie wpłynąć na zdolność oddychania i poruszania się. Jeśli wejdziesz do wody zbyt szybko lub nieoczekiwanie wpadniesz, możesz doświadczyć szoku zimną wodą. Jeśli tak się stanie, walcz ze swoim instynktem pływania. Zrelaksuj się i unoś na plecach, aż będziesz mógł kontrolować swój oddech i wstrząs minie. Wtedy możesz wezwać pomoc.
  • Pływając w wodach otwartych, możesz się zmęczyć. Przewróć się na plecy, aby odpocząć i trzymaj się czegoś, co unosi się na wodzie, na przykład Bojki SP. W razie potrzeby możesz zasygnalizować pomoc.
  • W razie nagłej potrzeby zadzwoń pod numer 112 i wezwij straż przybrzeżną.
  • Zawsze powinieneś mieć przy sobie środki wezwania pomocy podczas pływania na otwartej wodzie lub zanurzania się w zimnej wodzie. Może to być telefon komórkowy w wodoodpornym etui. Pamiętaj, jeśli nie masz zasięgu telefonu komórkowego, nie panikuj. Nadal możesz spróbować zadzwonić pod numer 112, nawet jeśli Twoja sieć komórkowa nie ma zasięgu. Twój telefon spróbuje połączyć się z każdą inną dostępną siecią.