Bezpieczne pływanie i zabawa w wodzie

Pływanie to wspaniały sport rekreacyjny, z którego mogą korzystać osoby w każdym wieku. Ale ważne jest, aby wiedzieć, jak być bezpiecznym, gdy jesteś w wodzie. Stołeczne WOPR oferuje też ważne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa pływania, o których powinieneś wiedzieć przed wyjściem na  plażę:

Wskazówki 

  • Pływaj na strzeżonych kąpieliskach, pod nadzorem ratowników.
  • Zawsze pływaj w towarzystwie.
  • Zawsze pływaj z Bojką SP na otwartym akwenie wodnym.
  • Nie pozwól nikomu pływać samotnie.
  • Unikaj obszarów z szybkim bystrzem, falami lub prądami wstecznymi.
  • Pływaj w granicach swoich możliwości wytrzymałościowych i technicznych.
  • Bycie kompetentnym w wodzie. Pamiętaj, że pływanie na otwartym akwenie  wymaga innych umiejętności niż w basenie.
  • Bądź świadomy zagrożeń i pogody.

Opieka nad dziećmi

  • Nigdy nie zostawiaj małego dziecka bez opieki w pobliżu wody i nie powierzaj życia dziecka innemu dziecku;
  • Naucz dzieci, aby zawsze prosiły o pozwolenie na zbliżanie się do wody.
  • Niech małe dzieci lub niedoświadczeni pływacy noszą na wodzie kamizelki ratunkowe, ale nie polegaj tylko na kamizelkach ratunkowych. Utrzymuj stały nadzór nad dzieckiem.
  • Upewnij się, że wszyscy w Twojej rodzinie nauczyli się dobrze pływać. Zapisz się na odpowiednie do wieku kursy nauki pływania i samoratownictwa.
  • Jeśli masz basen, zabezpiecz go odpowiednimi barierkami. Wiele dzieci, które utonęły w basenach domowych, pozostawało poza zasięgiem wzroku na mniej niż pięć minut i znajdowało się pod opieką jednego lub obojga rodziców w tym czasie.
  • Unikaj rozpraszania uwagi podczas nadzorowania dzieci nad wodą.
  • Jeśli brakuje dziecka, najpierw sprawdź wodę. Sekundy liczą się w zapobieganiu śmierci lub niepełnosprawności.

Ochrona przed słońcem

  • Miej odpowiedni sprzęt, taki jak sprzęt do sięgania lub rzucania, telefon komórkowy, kamizelki ratunkowe i apteczkę.
  • Chroń swoją skórę.
  • Ogranicz ilość bezpośredniego światła słonecznego, które otrzymasz między 10:00 a 16:00. i używaj kremów przeciwsłonecznych o współczynniku ochrony co najmniej 15.
  • Pij dużo wody regularnie, nawet jeśli nie jesteś spragniony. Unikaj napojów z alkoholem lub kofeiną.

Skoki do wody

Skakanie z wysokości do wody jest niebezpieczne, ponieważ:

  • głębokość wody zmienia się wraz z przypływem – może być płytsza niż myślisz zanurzone obiekty, takie jak skały, mogą być niewidoczne,
  • może być naprawdę zimno, a szok utrudnia pływanie,
  • mogą być silne prądy, które mogą cię zmieść

Wiele osób zostało poważnie rannych, a nawet zginęło z powodu skoku do wody. Naszą radą jest, aby w ogóle tego nie robić.

Pływanie, serfing i deska SUP

  • Postępuj zgodnie z radą ratowników,
  • Załóż na nogę leash, aby nie zgubić deski,
  • Sprawdź sprzęt pod kątem uszkodzeń przed użyciem
  • Zidentyfikuj miejsce, obszar na którym można bezpiecznie pływać
  • Weź pod uwagę innych użytkowników wody – naucz się kodeksu surfowania i prawa wodnego.
  • Jeśli wpadniesz w kłopoty, podnieś rękę i wołaj o pomoc – ale nigdy nie puszczaj swojej deski.

Nadmuchiwane zabawki i materace są przeznaczone do basenów, a nie do morza, gdzie mogą łatwo zostać przewrócone lub wywiane głęboko w morze. Jeśli musisz używać ich na plaży, to:

  • Upewnij się, że bawiące się nimi dzieci są pod ścisłym nadzorem.
  • Trzymaj się w pobliżu kąpiących dzieci.
  • Pływaj tylko na wyznaczonym kąpielisku.
  • Słuchaj rekomendacji ratownika.
  • Nie używaj nadmuchiwanych zabawek na dużych falach.
  • Nie używaj ich w wodzie, gdy jest powieszona czerwona flaga, wtedy też nie wchodź do wodny. Wiatr jest na tyle silne, że kąpiel jest niebezpieczna.