Krucha wyobraźnia

Zasady bezpieczeństwa nad lodem

– Lód szary lub śniegolód może mieć niższą wytrzymałość nawet o 50% w stosunku do lodu czarnego.
Lód czarny na wodach, gdzie występuje prąd może mieć mniejszą wytrzymałość nawet o 20%.

– Nowy, świeży lód (najczęściej tzw. czarny lód) jest mocniejszy od starego lodu (najczęściej szary lód lub śniegolód).

– Śnieg może izolować lód i wzmacniać jego wytrzymałość, jednocześnie może być niebezpieczny, ponieważ zasłania tzw. pęknięcia ciśnieniowe i inne miejsca z otwartą wodą.

– Zaspy osłabiają narastanie lodu w miejscach ich występowania, wiosną zapoczątkowują powstawanie niebezpiecznych miejsc tzw. oparzelisk.

– Na jeziorach należy szczególnie uważać na pęknięcia ciśnieniowe (szczeliny), które powstają na skutek skoków temperatury. Pęknięcia ciśnieniowe co roku tworzą się zazwyczaj w tych samych miejscach, szczególnie tam gdzie na dnie istnieją jakieś przeszkody. Szklisty, przezroczysty lód wydaje się być bezpieczny, jednak sytuacja może ulec szybko zmianie, szczególnie wtedy kiedy pod lód przedostaje się powietrze. Również silny wiatr może spowodować, że lód pęknie tworząc szczelinę.

– Ujścia ścieków, jako źródła cieplejszej wody, zamarzają tylko przy bardzo niskich temperaturach; mosty, budowane zwykle w przewężeniach, są miejscami, w których występują prądy wodne, a także spore ilości ciepła wydzielonego przez pojazdy; woda w ich pobliżu zamarza źle, a lód z reguły kryje w sobie niemiłe
niespodzianki.

– Wiosną pod wpływem słońca i wiatru tafla lodu ‚szpilkuje’, tzn. zwarta dotychczas krystaliczna struktura zaczyna dzielić się na pionowe, wąskie, długie kryształy tworząc luźno ułożone tzw. szpilki – taki lód mimo swej znacznej grubości jest bardzo słaby i niebezpieczny.

 

 

 

Jeśli przebywając na lodzie usłyszysz trzeszczenie lodu, szybko się na nim połóż, zwiększysz w ten sposobów powierzchnie kontaktu ciała z lodem, co ułatwi odczołganie się do miejsca potencjalnie bezpieczniejszego, czyli kierunku, z którego przyszedłeś – pamiętaj, aby w sytuacji zagrożenia zawsze wracać po swoich śladach, tam lód jest twardszy. 

Jeśli czujesz, że załamuje się pod tobą lód i nie jesteś w stanie uciec, trzymaj ręce rozłożone szeroko, dzięki temu wpadając do przerębla z zimną wodą nie zanurzysz głowy. Zimna woda podczas kontaktu z głową powoduje zatrzymanie oddechu na krótką chwilę, co dla osób nie zaznajomionych z taką sytuacją może stworzyć śmiertelne zagrożenie.

W sytuacji, kiedy znajdziesz się pod lodem, zanim podejmiesz próbę wydostania się na powierzchnię obróć się w kierunku, z którego przyszedłeś. Tylko wtedy możesz mieć pewność, że lód, na który wychodzisz jest na tyle gruby, aby utrzymać cię na powierzchni.Możesz też próbować wezwać pomoc, jeśli będzie ktoś w pobliżu poda ci przedmiot ułatwiający wydostanie się z przerębla lub wezwie służby ratunkowe.

Wychodzenie bokiem oznacza narzucanie tułowia na krawędź lodu, a następnie zgiętej w kolanie nogi (pozycja czołgająca). Narzucenie tułowia na krawędź lodu to oparcie dłoni na krawędzi lodu jak najwyżej w górę (najlepiej, aby krawędź lodu była na wysokości bioder), a następnie położenie się na lodzie tułowiem, w tej czynności możesz sobie pomóc machając nogami jak podczas pływania kraulem.

Odczołgaj się kilka metrów od miejsca załamania się lodu ( w kierunku, z którego przyszedłeś). Wtedy uzyskasz pewność, że lód jest na tyle twardy by utrzymać ciężar twojego ciała w pozycji pionowej. Jeśli brzeg jest blisko, możesz pozostawać w pozycji leżącej do końca.

GDY DOTRZESZ DO BRZEGU ZAWOŁAJ O POMOC BĄDŹ ZADZWOŃ POD NUMER ALARMOWY 112!

PAMIĘTAJ! ZAWSZE WYBIERAJ TYLKO SPRAWDZONE LODOWISKA MIEJSKIE PRZYGOTOWANE DO ZABAWY NA LODZIE.STRAŻ POŻARNA, POLICJA I WOPR APELUJĄ:STAW I RZEKA TO NIE LODOWISKO!